مشخصات : یک فایل ورد (تعداد صفحات : 78)
چکیده
اهداف: دانشجویان از جمله گروه های هستند که در جریان فشارهای روانی موجود قرار می گیرند و استرس از مشکلات رایج آنهاست. هدف این مطالعه بررسی میزان تحمل استرس بین دانشجویان مجرد و متاهل دانشگاه پیام نور داراب بود.
مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی – تحلیلی در سال تحصیلی 95-94 صورت گرفت. در این تحقیق از پرسشنامه کنار آمدن لازاروس استفاده شد. 60 نفر از دانشجویان به پرسشنامه پاسخ دادند. اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه با نرم افزار spss22 و به کمک آزمون های آمار توصیفی(میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی(همبستگی پیرسون ، آزمون t و تحلیل واریانس یکطرفه)، تحلیل شد.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که تفاوت معنا داری بین نمره کل تحمل استرس، بین دانشجویان متاهل و مجرد وجود دارد، اما این تفاوت در هیچ کدام از مؤلفه های پرسشنامه کنارآمدن لازاروس معنا دار نشد. مؤلف ها ها شامل: کنارآمدن رویارویانه، دوری جویی، جست و جوی حمایت اجتماعی، مسؤلیت پذیری، گریز و اجتناب، حل مدبرانه، ارزیابی مجدد، می شود.
فصل اول کلیات پژوهش
1-2 - بیان مسئله
1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش
1-4- اهداف پژوهش
1-4-1- اهداف کلی
1-4-2- اهداف فرعی
1-5 - سوالات پژوهش
1-6- تعاریف نظری
1-7 - تعریف عملیاتی
فصل دوم : ادبیات نظری و پژوهشی
2-1- مقدمه
2-2- تعریف استرس
2-3- عوامل مؤثر در بروز استرس
2-4- منابع اصلی استرس
2-4- 1- استرس هاي ناشي از شغل
2-4-2- استرس هاي ناشي از مسائل اجتماعي
2-4-3- استرس هاي ناشي از شرايط خانوادگي
2-4-4- مهاجرت
2-5- دسته بندی دیگری از منابع استرس
2-5-1 - ناکامی
2-5-2- تعارض
2-5-3- تغییر
2-5-4 - فشار
2-6- عوامل استرسزا
2-6-1- عوامل استرسزاي روانی - اجتماعی
2-7- عوامل اجتماعی ایجاد کننده استرس
2-7-1- محیط فیزیکی
2-7-2- انطباق
2-7-3- سر و صدا
2-7-4- ازدحام
2-8- نظریه هاي ازدحام
2-8-1- مدل اضافه بار
2-8-2- مدل تداخل
2-8-3 - اهمیت زمینه
2-9- تأثيرهاي استرس
2-10- كاركردهاي فيزيولوژيك استرس
2-11- علائم استرس
2-12- علائم جسماني
2-12-1- علائم رفتاری
2-12-1- علائم روانی
2-13- استرس در نوجوانان
2-14- استرس و ورود به دانشگاه
2-15- استرس در زنان
2-16-راه حلهاي استرسزدا
2-16-1- حل مشکل با برنامه ریزي(مشکل محور)
2-16-2- مقابله کردن(مشکل محور)
2-16-3- کسب حمایت اجتماعی (می تواند مشکل محور یا هیجان محور باشد)
2-16-4- فاصله گرفتن(هیجان محور)
2-16-5- فرار- اجتناب (هیجان محور)
2-16-6- مهار فردي(هیجان محور)
2-16-7- پذیرش مسؤولیت (هیجان محور)
2-16-8- ارزیابی مجدد مثبت(هیجان محور)
2-16-9- راهکارهاي رفتاري و شناختی کاهش استرس
2-17- آرامش و شرطی سازي کلاسیک
2-17-1- روش حساسیت زدایی منظم
2-17-2- الگو برداري
2-18- راهکارهاي متمرکز بر فرایندهاي شناختی در کاهش استرس
2-18-1- درمان عقلانی - عاطفی- (RET)
2-18-2- الگوي A-B-C-D-E درمان عقلانی – عاطفی
2-19- دیدگاه پزشکی درباره استرس
2-19-1- راههای مقابله با استرس از دیدگاه پزشکی
2-20- دیدگاه روانشناسی
2-20-1- شخصیت نوع اول
2-20-2- دومین نوع شخصیت
2-20-3- سومین نوع شخصیت
2-20-1- مقابله با استرس از نظر دیدگاه روانشناسی
2-20-2- انواع روشهای مقابله
2-21- پیشینه تحقیق
2-21-1- پژوهش های خارج از کشور
2-21-2- یافته های داخل کشور
فصل سوم : روش تحقیق
3-1- مقدمه
3-2- روش تحقیق
3-3- جامعه آماری
3-4- نمونه پژوهش
3-5- ابزار پژوهش
3-6- چگونگی جمع اوری اطلاعات
3-7- تجزیه و تحلیل داده ها
فصل چهارم : نتایج یافته های پژوهشی
4-1- مقدمه
4-2- ویژگی های جمعیت شناختی
4-3- تجزیه و تحلیل داده های مربوط به سوالات پژوهش
فصل پنجم بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه
5-2- سوالات تحقیق
5-3- محدودیت ها
5-4- پیشنهاد های پژوهشی
منابع
بازدید امروز |
108 |
بازدید دیروز |
159 |
بازدید این ماه |
4940 |
بازدید این سال |
24673 |
بازدید کل |
214077 |